نحوه کانال کشی داکت اسپلیت

معرقی انواع کانال کشی در سیستم تهویه مطبوع داکت اسپلیت به همراه مزیت ها و معایب
کانال کشی داکت اسپلیت

آنچه در این نوشته خواهیم گفت

داکت اسپلیت ها یکی از سیستم های تهویه مطبوع به شمار می آیند که به آن ها اسپلیت کانالی نیز گفته می شود، دلیل این موضوع استفاده از کانال کشی در این دستگاه برای انتقال باد گرم یا سرد تولید شده به محیط توسط دستگاه می باشد.

در داکت اسپلیت ها همانند کولر های آبی انتقال باد توسط کانال کشی صورت میگیرد اما در کولر های آبی جنس کانال هایی که استفاده میشود گالوانیزه می باشد اما در این سیستم علاوه بر استفاده از کانال گالوانیزه می توان از کانال هایی با متریال های دیگر استفاده کرد که در ادامه به بررسی انواع آن ها می پردازیم.

کانال کشی داکت اسپلیت

یکی از مراحل اجرای زیر ساخت داکت اسپلیت کانال کشی می باشد که از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا در صورت طراحی نادرست شاهد هدر رفت انرژی و عدم انتقال متواضن باد به محیط خواهیم بود.

انتقال باد گرم یا سرد در داکت اسپلیت توسط کانال هایی که در زیر سقف کاذب تعبیه می شوند اتفاق می افتد. در داکت اسپلیت ها هوای تولید شده بسیار خنک تر از هوای تولید شده در کولر های آبی می باشد که باعث ایجاد شبنم روی پوسته بیرونی کانال می شود. در این صورت اطراف کانال داکت اسپلیت رطوبت و قطرات آب جمع میشود و این قطرات با چکه کردن روی سقف کاذب باعث ایجاد نم در سقف می شوند. برای رفع این مشکل یا باید از کانال هایی که خودشان عایق حرارتی هستند استفاده شود و در صورت استفاده از کانال هایی که عایق حرارتی نیستند باید اطراف کانال عایق بندی شود.

کانال برگشت هوا داکت اسپلیت

یکی از بزرگترین مزیت های اسپلیت های کانالی، امکان نصب کانال برگشت هوا می باشد.

کانال برگشت در پشت داکت اسپلیت تعبیه می شود و هوای محیط را از کف مکش می کند که باعث یک دست شدن دمای هوای محیط و تهویه بهتر هوا میشود. همچنین باعث میگردد هوا گردش داشته و از سنگین شدن هو جلوگیری میکند.

کانال کشی داکت اسپلیت

 

انواع کانال داکت اسپلیت

کانال داکت اسپلیت از لحاظ شکل ساختاری به دو حالت گرد و چهار گوش تقسیم می شوند. کانال های گرد شامل کانال های فلکسیبل و کانال گالوانیزه گرد که به آن کانال اسپیرال گفته میشود و کانال چهار گوش شامل کانال پلی یورتان و کانال گالوانیزه چهار گوش می شود.

از لحاظ جنس کانال به سه دسته تقسیم می شوند:

  1. کانال پلی یورتان (پیش عایق شده)
  2. کانال فلکسیبل
  3. کانال گالوانیزه

حالا به معرفی تک تک این کانال ها و مزایا و معایب هر کدام می پردازیم.

کانال کشی با استفاده از کانال فلکسیبل

کانال فلکسیبل که به آن کانال خرطومی نیز گفته میشود، کاربرد بسیاری در صنایع مختلف از جمله صنعت ساختمان دارد و از آن برای انتقال هوا در محیط های تجاری، اداری،مسکونی، آزمایشگاهی و… استفاده می شود.

یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از کانال فلکسیبل سرعت بالا نصب آن می باشد، در واقع اگر می خواهید اجرای زیر ساخت داکت اسپلیت را در کمترین زمان و کمترین هزینه ممکن انجام بدهید پیشنهاد ما به شما کانال کشی با استفاده از کانال فلکسیبل می باشد.

مزیت های کانال فلکسیبل

  1. انعطاف پذیزی بالا: این ویژگی در کانال های فلکسیبل باعث کاهش محدودیت های طراحی کانال می شود به طور مثال اگر قرار باشد در یک فضای ۲۰ سانت در ۲۰ سانت مسیر کانال کشی ۹۰ در جه چرخش کند استفاده از کانال پلی یورتان و یا گالوانیزه ناممکن است.
  2. عایق بندی شده: کانال فلکسیبل جزو کانال هایی است که نیاز به عایق بندی مجدد ندارد و خود عایق بندی شده است.
  3. سایز بندی متنوع این نوع از کانال ها از قطر ۵ تا ۲۰ اینچ مورد استفاده قرار میگیرند که باتوجه به حجم هوادهی دستگاه و متراژ کانال کشی انتخاب و استفاده می شوند.
  4. وزن بسیار پایین: به دلیل استفاده از متریال با جنس پلی اتیلن، پشم شیشه، لایه آلمینیمی بسیار نازک در عین مقاومت بالا و منعطف بودن دارای وزن بسیار کمی می باشد.
  5. مقاوم در برابر آتش سوزی
  6. تنوع در مدل
  7. کم ترین میزان مصرف متعلقات هنگام نصب و اجرا

کانال فلکسیبل کومبی

کانال فلکسیبل کومبی از یک لایه آلمینیوم لمینیت که پوسته داخلی آن را تشکیل می دهد و یک لایه پوششی پی وی سی که پوسته بیرونی آن است، و با مفتول فنری فولادی تقویت شده است این نوع کانال به دلیل انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب در پروژه های ساختمانی برای انواع سیستم های سرمایشی و گرمایشی مانند داکت اسپلیت مورد استفاده قرار میگیرد.

کانال فلکسیبل با عایق الاستومری

نوع دیگری از کانال های فلکسیبل می باشد که از یک لایه میانی با جنس فوم الاستومری تشکیل شده و لایه داخلی آن از جنس آلمینیوم و لایه خارجی آن نیز از جنس pvc می باشد. همین موضوع باعث شده تا این نوع کانال عایق حرارتی و صدا باشند در مقایسه با کانال خرطومی کومبی، این نوع کانال به دلیل اینکه عایق بهتری در برابر حرارت و صدا می باشد، علاوه بر جلوگیری از اتلاف انرژی باعث کاهش صدای دستگاه و انتقال باد می شود.

کانال فلکسیبل با عایق پلی استر

این نوع کانال از یک لایه میانی با جنس پلی استر تشکیل شده. لایه داخلی آن از جنس آلمینیوم و لایه بیرونی آن هم از جنس آلمینیوم می باشد و با مفتول های فنری از جنس فولاد تقویت شده است.

این نوع از کانال های فلکسیبل نیز به دلیل اینکه عایق مناسبی در برابر حرارت می باشند کاربرد بسیار گسترده ای در صنعت ساختمان و تهویه مطبوع ساختمانی دارند.

کانال کشی اسپیرال

کانال کشی اسپیرال نوع دیگری از انواع کانال کشی می باشد که در آن از کانال های گرد از جنس گالوانیزه، فولاد و یا آهن (البنه در بیشتر موارد از جنس گالوانیزه ) استفاده می شود که به آن کانال کشی اسپیرال می گویند.

کانال کشی اسپیرال
کانال کشی اسپیرال

در این نوع از کانال کشی بر خلاف انواع فلکسیبل محدودیت طراحی بسیار بالاست که به دلیل عدم انعطاف پذیری این نوع کانال ها می باشد. کانال اسپیرال بیشتر برای فضاهای صنعتی مانند کار گاه ها و کارخانه ها توصیه می شود. و در فضا های مسکونی و تجاری به دلیل محدودیت در طراحی کمتر مورد استفاده قرار می گیرد.

کانال کشی اسپیرال برای مسیر های طولانی باعث افزایش بازدهی می شود.

امکان اجرای کانال برگشت برای ایجاد گردش بهتر هوا در محیط و یک دست شدن دما، در این مدل از کانال کشی وجود دارد.

مقایسه کانال کشی اسپیرال و چهار گوش

در کانال کشی اسپیرال میزان متریال به کار رفته شده حدود ۳۰ درصد کاهش می یابد که در واقع باعث کاهش هزینه ها می شود.

همچنین بروز نشتی در کانال اسپیرال یا گرد نسبت به چهار گوش کمتر است.

در کانال چهار گوش محدودیت طراحی و پرت فضا کمتر از کانال کشی اسپیرال می باشد

کانال کشی با استفاده از کانال پلی اورتان

کانال پلی یورتان از مواد پلیمری تولید می شود که بارز ترین ویژگی آن ها وزن پایین و مقاومت بسیار بالای آنها می باشد. این نوع از کانال ها به عایق بسیار مناسبی در برابر حرارت می باشد در واقع این نوع کانال ها به دلیل ضریب انتقال حرارتی بسیار پایین بهترین عایق حرارتی در کانال کشی سیستم های تهویه مطبوع می باشند.

 

کانال پیش عایق شده (کانال پلی یورتان PU)

به کانال پلی یورتان، پیش عایق شده هم گفته می شود چون بر خلاف کانال گالوانیزه نیازی به عایق بندی مجدد ندارد.

از خصوصیات دیگر این نوع کانال ها وزن بسیار پایین آن ها می باشد. که سرعت نصب آن ها را افزایش میدهد.

لایه میانی این کانال ها پانلی از جنس پلی یورتان می باشد که ضخامتی بین ۲ تا ۲/۵ سانت دارد و پوششی از جنس آلمنیوم که ضخامت آن حدود ۲۰۰ میکرون می باشد (در برند های مختلف این عدد متفاوت است) اطراف آن ار پوشانده.

در این مدل از کانال کشی همانند انواع اسپیرال و چهار گوش امکان اجرای کانال برگشت وجود دارد.

قیمت کانال کشی داکت اسپلیت

قیمت در کانال کشی پلی یورتان و گانوانیزه به ازای هر متر مربع، و در کانال فلکسیبل به ازای هر متر محاسبه می شود. قیمت کانال کشی داکت اسپلیت برای انواع مختلف آن به تقریب به شرح زیر می باشد.

۱.قیمت کانال فلکسیبل به همرا ه متعلقات و نصب برابر ۳۰۰ هزار تومان به ازای هر متر

۲.قیمت کانال گالوانیزه به همراه متعلقات و نصب برابر ۴۵۰ هزار تومان به ازای هر یک متر مربع ورق گالوانیزه مصرفی

۳.قیمت کانال پلی یورتان به همراه متعلقات و نصب برابر۱۷۵ هزار به ازای هر یک متر مربع از ورق پلی یورتان مصرفی می باشد.

مقایسه انواع کانال کشی داکت اسپلیت

از لحاظ هزینه

از لحاظ هزینه کانال فلکسیبل کم هزینه ترین نوع کانال کشی محصوب می شود در رتبه بعدی کانال کشی گالوانیزه و در رتبه بعدی پلی یورتان جا می گیرد.

  1. فلکسیبل: کم هزینه ترین
  2. گالوانیزه
  3. پلی یورتان: پر هزینه ترین

از لحاظ عایق حرارتی

کانال پلی یورتان نسبت به انواع دیگر کانال ها عایق حرارتی مناسب تری محسوب می شود.

  1. پلی یورتان
  2. فلکسیبل
  3. گالوانیزه

از لحاظ سرعت نصب

دراین فاکتور کانال فلکسیبل دارای بیشترین سرعت نصب می باشد.

۱.فلکسیبل

۲.پلی یورتان

۳.گالوانیزه

ازلحاظ ایجاد محدودیت در طراحی و کانال کشی

در کانال کشی گالولوانیزه و پلی یورتان محدودیت های طراحی زیاد و در کانال کشی فلکسیبل محدودیت بسیار کمری وجود دارد.

۱.گالوانیزه

۲.پلی یورتان

۳.فلکسیبل

نقشه کانال داکت اسپلیت

طراحی مسیر ها و ابعاد کانال داکت اسپلیت با توجه به ظرفیت دستگاه، طول کل مسیر کانال کشی و تعداد دریچه های ریزش هوا انجام می شود.

ما در شرکت داکتینو با به کار گیری مهندسان مجرب به ارائه خدمات در خصوص طراحی نقشه کانال کشی داکت اسپلیت می پردازیم.

نقشه کانال کشی داکت اسپلیت

هزینه طراحی نقشه کانال داکت اسپلیت

مشاوره در خصوص طراحی و نقشه کشی کانال به صورت رایگان توسط ما انجام میشود جهت تعیین نقشه مسیر کانال با مشاورین ما تماس بگیرید.

تماس با پشتیبانی داکتینو

جهت ارتباط با کارشناسان داکتینو و هرگونه انتقاد و پیشنهاد با ما تماس بگیرید

1921 4418 021

4 پاسخ

    1. با سلام باتوجه به این که برند ال حی داکت اسپلیت هاییی که از کانال فلکسی بل برای کانال کشی استفاده می کنند را گارانتی نمی کند پیشنهاد میکنم از کانال پلی یورتان یا گالوانیزه استفاده کنید

  1. برای خونه سه خواب چه سیستم سرمایش/ گرمایشیو پیشنهاد میدین و با چه داکت کشی ؟
    سیستم فعلی کولر آبی در تراس است

    1. درصورتی که بتوان از کانال کولر آبی برای داکت اسپلیت استفاده کرد هزینه و تخریب کمتری خاهید داشد. پیشنهاد ما استفاده از یک داکت اسپلیت با ظرفیت بالا و یا چند اسپلیت مجزا برای هر کدام از فضا ها میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *